Studentai ir absolventai kaip vieną dažniausių karjeros kliūčių įvardija darbo patirties stoką, dėl kurios būna sunku rasti pirmą kvalifikuotą darbą. Iš tiesų išanalizavęs darbo skelbimus dažnai pamatysi, kad darbdaviai pageidauja bent 2-3 metų darbo panašioje srityje ar pareigose patirties. O ką daryti, jei tokios patirties nėra, kaip ją įgyti? 

Bendrosios (arba kitaip – perkeliamos) kompetencijos – tai tokios žinios, gebėjimai, įgūdžiai, nuostatos, kurios pritaikomos ne kurioje nors vienoje, o daugelyje sričių ar profesijų, perkeliamos iš vienos veiklos į kitą. Šiais laikais darbdaviai ypač pabrėžia bendrųjų kompetencijų svarbą darbui, nes sparčiai keičiantis technologijoms profesinės kompetencijos greitai pasensta, reikia nuolat jas tobulinti.

Bendrosios kompetencijos kinta ne taip greitai, jos kaupiamos visą gyvenimą ir didžioji dalis išsiugdoma neformaliai (ne paskaitų metu), užsiimant įvairia veikla: dirbant laikinus darbus, savanoriaujant, realizuojant laisvalaikio pomėgius ir t. t. Pasiekimai šiose veiklose gali būti rimtas įrodymas darbdaviams apie tavo turimas bendrąsias kompetencijas.

Įsivertink savo bendrąsias kompetencijas

Arba paprašyk, kad jas įvertintų tave gerai pažįstantys žmones. Vienas iš būdų, kaip gali įsivertinti – sėkmingai atliktų darbų analizė. 

  • Surašyk visus svarbesnius darbus, kuriuos esi nuveikęs studijų metu, laisvalaikiu, užsiimdamas visuomenine veikla.
  • Išsirink svarbiausius, smulkiai aprašyk, ką darei, kad pasiektum sėkmę.
  • Apmąstyk, ką užrašei, ir įvardyk, kokių žinių bei įgūdžių tau reikėjo sėkmei pasiekti. Tai ir bus tos kompetencijos (greičiausiai dauguma jų bus bendrosios), kurias jau turi ir gali panaudoti tolesniam karjeros kūrimui.
  • Pokalbyje su potencialu darbdaviu pateik sėkmingos veiklos pavyzdžius, įrodančius kompetencijų turėjimą.

Bendrųjų kompetencijų pavyzdžiai

  • Gebėjimas analizuoti ir apibendrinti
  • Gebėjimas planuoti ir organizuoti
  • Pagrindinės bendrosios žinios (bendras išsilavinimo lygis)
  • Šnekamosios ir rašomosios valstybinės kalbos žinios
  • Užsienio kalbų žinios
  • Pagrindiniai darbo kompiuteriu įgūdžiai
  • Mokslinės tiriamosios veiklos įgūdžiai
  • Gebėjimas mokytis
  • Informacijos valdymo įgūdžiai
  • Gebėjimas objektyviai vertinti save ir kitus
  • Gebėjimas prisitaikyti prie naujų situacijų
  • Gebėjimas kurti naujas idėjas (kūrybiškumas)
  • Gebėjimas spręsti problemas
  • Gebėjimas priimti sprendimus
  • Gebėjimas dirbti komandoje
  • Tarpasmeninio bendravimo įgūdžiai
  • Lyderystės įgūdžiai
  • Gebėjimas dirbti iš skirtingų sričių specialistų sudarytoje komandoje
  • Gebėjimas palaikyti ryšius su kitų sričių ekspertais
  • Kultūrinė ir kitokio pobūdžio tolerancija
  • Gebėjimas dirbti tarptautiniu lygmeniu
  • Savo ir kitų šalių kultūros bei papročių išmanymas
  • Gebėjimas dirbti savarankiškai
  • Projektų kūrimo bei valdymo įgūdžiai
  • Gebėjimas būti iniciatyviu ir versliu
  • Gebėjimas laikytis bendrųjų moralės principų
  • Pirmenybės teikimas kokybei
  • Sėkmės siekis

Jei neturi darbo patirties, išsigelbėjimu gali tapti tavo asmenybė. Kol neturi, kuo pasigirti apie nuveiktus darbus profesinėje srityje, metas atkreipti žvilgsnį į save, savo asmenines savybes, patirtį, gyvenimo ir karjeros tikslus. Tai leis potencialiam darbdaviui pamatyti dar neatskleistų talentų. 

Kokios tavo asmenines savybes?

Iš darbo aprašymo, veiklos pobūdžio, organizacijos vertybių įsivertinti, kokios asmeninės savybės darbdaviui svarbios. Paprastai darbdaviams patinka savarankiški, iniciatyvūs, darbštūs, atsakingi, lankstūs, sąžiningi, kupini entuziazmo, kūrybiški darbuotojai. Labai didelė tikimybė, kad kažkurias iš paminėtų savybių turi. Belieka jas įvardinti ir, darbdaviui prašant, pateikti šias savybes įrodančių pavyzdžių iš savo gyvenimo patirties.

Kokie tavo karjeros tikslai?

Darbdaviai taip pat teigiamai vertina tuos darbuotojus, kurie turi išsikėlę aiškius karjeros tikslus, žino ko nori gyvenime. Todėl svarbu apmąstyti ir pačiam įsivardinti, kokios karjeros nori, koks darbas patinka, kokius gyvenimo ir karjeros tikslus stengsiesi pasiekti.

Kokia tavo karjeros vizija?

Karjeros vizija – tai ateities karjeros vaizdinys, kurio siekiama. Vizija atsako į klausimą – ką aš noriu pasiekti? Plačiau apie karjeros viziją gali sužinoti čia.

Keli patarimai, padėsiantys susikurti įkvepiančią gyvenimo ir karjeros viziją:

  • Gilinkis į savo svajones. Susidaryk platų svajonių sąrašą ir peržvelgęs jį atsirink, kas tau yra svarbiausia gyvenime. Įsivertink, kokią vietą tavo gyvenime užima karjera, kokios gyvenimo sritys yra svarbiausios.
  • Nepamiršk, kad gyvenimas netrunka amžinai. Jei nori nugyventi jį prasmingai, turėk tai galvoje. Pabandyk įsivaizduoti ir aprašyti tai, ką per savo gyvenimą norėtum nuveikti – tai padės aiškiau suvokti savo gyvenimo ir karjeros viziją.
  • Tyrinėk savo interesus, gabumus, stipriąsias asmenybės puses. Jokie karjeros tikslai nebus patrauklūs ir mieli, jei ji neatitiks tavo asmenybės, interesų, vertybių. Kai gali tiksliai įvardinti, ką mėgsti daryti, kas lengvai sekasi, kas gyvenime yra svarbu, gali lengviau suprasti, kokia veikla norėtum užsiimti.
  • Analizuok tau svarbių asmenybių biografijas. Pagalvok ir išsirink tuos žmones, kurie tau kelia didžiausią susižavėjimą. Kas juose labiausiai žavi? Ką jie savo gyvenime pasiekė, kokių principų, taisyklių laikėsi? Ši informacija padės geriau įsisąmoninti, kas tau yra svarbu, ką savo gyvenime norėtum pasiekti, kokiu žmogumi norėtum būti.

Kai turi ilgametę darbo patirtį, tavo „kokybės garantu“ tampa gerai parengtas CV. Neturint darbo patirties, apytuštis CV yra menkas pagalbininkas. Šiuo atveju gerokai svarbesnis veiksnys – pažįstamų rekomendacijos, patvirtinimai, jog tikrai esi vertingas kandidatas, į kurį darbdaviui apsimoka investuoti pinigus, kad „užsiaugintų“ gerą darbuotoją. Kaip plėtoti socialinį tinklą ir jį efektyviai panaudoti darbo paieškai, daugiau skaityk čia

Jei neturi darbo patirties, niekada nevėlu jos įgyti. Tai gali atlikti ir studijų metu, ir joms pasibaigus. Kaip kaupti patirtį, skaityk čia.